Neurologopeda – mgr Teresa Szymańska-Paruszkiewicz
Godziny pracy:
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
9.00 – 13.30 |
9.00 -14.00 |
11.00 -15.00 15.00 - 16.00 godzina dostępności |
8.30 – 13.30 |
9.00 – 11.30 |
PODSTAWOWE CELE TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
1.Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez eliminowanie zaburzeń w sferze fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi.
2.Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
3.Doskonalenie wymowy i korygowanie wad wymowy.
4.Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
5.Rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie i wyraźnie.
6.Wzbogacanie zasobu leksykalnego.
7.Zachęcanie uczniów do twórczej aktywności słownej.
ZADANIA LOGOPEDY
1.Organizuje badania wstępne uczniów w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych.
2.Przeprowadza szczegółowe badanie logopedyczne oraz - odpowiednio do wyników – opracowuje indywidualne programy terapii logopedycznej w oparciu o znajomość deficytów dziecka i jego możliwości psychofizycznych.
3.Prowadzi terapię logopedyczną indywidualną i w grupach, w celu osiągnięcia przez dziecko poprawnej sprawności językowej.
4.Kształtuje prawidłową mowę pod względem fonetycznym, leksykalnym i gramatycznym.
5.Podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów.
6.Wdraża dzieci do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń oraz do obcowania z literaturą i sztuką, a także twórczej aktywności słownej.
7.Ściśle współpracuje z Rodzicami, wskazując przyczyny trudności językowych, przekazuje wyniki badań logopedycznych, informuje o sposobach korekty wad wymowy, o postępach dziecka w terapii oraz udziela rodzicom wskazówek dotyczących prowadzenia ćwiczeń logopedycznych w domu.
8. Współpracuje z wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym, psychologiem oraz w zależności od potrzeb (foniatrą, audiologiem, laryngologiem, neurologiem, psychiatrą, ortodontą, stomatologiem) w zakresie diagnozy i oddziaływań terapeutycznych.
Objęcie ucznia pomocą logopedyczną wymaga zgody rodziców. Terapia logopedyczna prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia stanowiącego powód objęcia dziecka opieką logopedyczną.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie dla dzieci posiadających Opinię lub Orzeczenie o Potrzebie Kształcenia Specjalnego. Zajęcia trwają 60 minut. Terapia w grupach 2-3 osobowych trwa 45 minut, jeden raz w tygodniu.
INDYWIDUALNE LUB GRUPOWE ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE OBEJMUJĄ ETAPY:
1.Przygotowawczy: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słownikowe, syntaktyczne, percepcji słuchowej - usprawnianie słuchu fonematycznego, kształtowanie świadomości fonologicznej, ćwiczenia percepcji i koordynacji wzrokowo- ruchowej, ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych.
2. Wywołania zaburzonych głosek, zgodnie z metodyką terapii logopedycznej.
3.Prawidłową realizację zaburzonych głosek w izolacji, sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie swobodnej.
4.Utrwalania - nauczenie posługiwania się wywołaną głoską w różnych kontekstach sytuacyjnych.
Logopeda stale współpracuje z rodzicami, ponieważ efekty terapii logopedycznej w dużym stopniu są uzależnione od częstotliwości wykonywania utrwalających ćwiczeń w domu.