Nie od dziś wiadomo, że „dzieci lubią misie” i chętnie sięgają nie tylko po pluszaki, ale też po filmy i książki, których są bohaterami. To zainteresowanie wykorzystali twórcy międzynarodowego projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”, a zaproszenie do udziału w nim przyjęła grupa III z oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 4 w Świdniku.
– Przystąpiłam do akcji z uwagi na zainteresowanie czytelnicze moich podopiecznych. Bardzo chętnie sięgają po książki z przedszkolnego kącika czytelniczego, dbają o porządek w nim. Z uwagą słuchają wierszy, opowiadań czytanych przez nauczycieli, lubią też audiobooki – wyjaśnia Małgorzata Tatol-Mosak, wychowawczyni 5-latków.
Projekt będzie realizowany do końca maja przyszłego roku. Uczestnicy mogą wybrać całość lub tylko kilka z zaproponowanych przez organizatora 6 modułów. Wszystkie opierają się na postaci Małego Misia, pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury oraz na propagowaniu czytelnictwa. Są to: Czytamy razem z Małym Misiem, Kodujemy razem z Małym Misiem, Opowiem Wam o Polsce, Misiowe recepty na pozytywne myślenie, Bajarz misiowy i Misiowe zajęcia pod chmurką.
– Pierwsze działania już za nami – mówi pani Małgorzata. – Do domów dzieci wędruje sylweta misia Karolka (to wymóg z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną). Gości u nich przez weekend, poznając ich ulubione książki. Rodzice pomagają pociechom wypełniać dzienniczek małego misia. Dorośli piszą w nim kilka zdań o lekturze, dzieci robią ilustrację do niej. W poniedziałek miś wraca do przedszkola, a maluchy opowiadają jak spędziły sobotę i niedzielę w towarzystwie Karolka. Natomiast w przedszkolu zorganizowaliśmy Dzień Głośnego Czytania, podczas którego czytałam opowiadanie Doroty Kluski, zilustrowane pięknymi rysunkami Karoliny Ząbczyk.
Grupa III podjęła też współpracę z Filią nr 2 Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej. Będzie tam systematycznie uczęszczała na lekcje biblioteczne.
Po zrealizowaniu zadań z minimum 5 modułów, przedszkole otrzyma Certyfikat Wzorowej Placówki. Przewidziane są również imienne certyfikaty dla uczestników.
– Do projektu przystąpiliśmy po raz pierwszy, ale już jestem pewna, że będziemy kontynuowali go w kolejnych latach. Wprowadza dzieci w świat literatury, budzi w nich kreatywność, uczy samodzielności i poszanowania dla książek, rozwija chęć do ich oglądania. Co ważne, zachęca także rodziców i opiekunów do wspólnego czytania z maluchami – dodaje M. Total-Mosak.
aw, fot. OP przy SP nr 4